A Bank egyike Magyarország tőkéjében erős, stabil és hatékonyan működő pénzintézetének.

AVATAR – Automatizált hitelkockázat elbírálás

AVATAR – Automatizált hitelkockázat elbírálás

Körülmények

Bank szektor A projekt célja a bank vállalati hitelezési folyamatának MI alapú támogatása volt. Az AVATAR rendszer egy olyan hitelbírálati robot, aki egyenjogú munkatársként aktív szereplője a hitelezési eljárás teljes folyamatának.

Kihívás

A Bank vállalati hitelezési folyamata egy online fórumon zajlik, ahova betöltésre kerülnek a bejövő hitelkérelmekkel kapcsolatos dokumentumok, és ahol a fórumtagok ezek átnézését, értékelését, megvitatását követően a szavazatuk leadásával döntést hoznak azok jóváhagyásáról. Mindez időigényes, ugyanakkor nagy felelősséggel járó munkafolyamat, amelyből sok esetben nehezen zárható ki az emberi szubjektív megítélés. Az igényt az ügykezelés MI alapú támogatására mindemellett a megnövekedett hitelbírálati kérelmek száma is indokolttá tette.

Megoldás

A projekt eredményeként egy olyan virtuális hitelbírálati munkatárs született, aki az online fórum aktív tagjaként 0-24 órában fáradhatatlanul, és teljesen objektív szempontok mentén végzi a munkáját. Az AVATAR rendszer első feladataként minden beérkező hitelkérelemmel kapcsolatban lefuttat egy hitelkockázati modellt, amiből megállapítja, hogy mennyire tekinthető kockázatosnak az adott hiteligény. Második lépésként megvizsgálja a modell eredményeként előálló kockázatosnak ítélt tényezőket, magyarázatot keresve ezekre. Teszi mindezt úgy, hogy természetes nyelvfeldolgozó (NLP) algoritmusaira alapozva átnéz minden, az adott hitelbírálati kérelemmel kapcsolatban fellelhető dokumentumot, illetve az online térben a fórumtagok között lezajlott beszélgetést. Akkor sem adja fel a magyarázat keresést, ha nem találja meg elsőre a választ, hiszen ebben az esetben kérés formájában posztolja a meglátásait a többi fórumtaghoz, akiktől hozzászólást kér egy-egy aggály tisztázásához. Végül ezen információk és magyarázatok birtokában, a többi fórumtaghoz hasonlóan, ő maga is szavaz a szóban forgó kérelem támogathatóságáról.

Hatások,eredmények

Az AVATAR munkába állását követően a Bank gyorsabbá és hatékonyabbá tudta tenni hitelbírálati folyamatait, köszönhetően annak, hogy a rendszer fáradhatatlanul és az emberi információfeldolgozási kapacitás sokszorosával végzi munkáját. Mindemellett az MI olyan kockázati tényezők mentén képes megvilágítani egy-egy hitelkérelmet, adott esetben egyeztetést kezdeményezni a fórumtagok között, amelynek hatására a hitelbírálati folyamatban résztvevő többi kolléga is is sokkal objektívebb szempontok mentén tudja meghozni végső döntését a kérelem támogatását illetően.

Ügyfél
A Bank egyike Magyarország tőkéjében erős, stabil és hatékonyan működő pénzintézetének.
Szolgáltató
Clementine
Üzleti funkció
Értékesítés